Automašīnas kondicionieris tiek izmantots gaisa atdzesēšanai, mitruma un smaku likvidēšanai automašīnas salonā, lai jebkurš brauciens būtu patīkams. Tas ir daļa no mašīnas ventilācijas un apkures sistēmas.
Laikam ejot var rasties dažādas problēmas gaisa kondicioniera sistēmā, kuras var ietekmēt dažādi faktori, kā piemēram, laika apstākļi, nepiemērota apkope vai vienkārši nolietošanās. Formatik autoserviss nodrošina augstas kvalitātes kondicionieru remontu, sākot ar problēmas diagnozi līdz labākajam problēmas risinājumam.
Katram autovadītājam būtu labi zināt, kā vispār izskatās kondicioniera sistēma un kā tā strādā.
Auto kondicionieru sistēmas darbības princips nav nekas ārkārtēji sarežģīts. Tā sistēma darbojas, gaisam ieplūstot pa automašīnas priekšpusi, radiatorā atdzesējot silto kondicionieru šķidrumu, pēc tam siltais gaiss tiek atdzesēts salona radioatorā un tālāk nonāk auto salonā. Lai kondicionieru sistēmas funkcionētu, ir nepieciešamas šādas sastāvdaļas:
- Gaisa filtri/salona filtrs un ārējais sistēmas filtrs. Tos ieteicams mainīt reizi gadā, ik pēc 15 000km nobraukuma.
- Blīves un blīvgredzeni. Viens no visbiežākajiem bojājumiem ir laika gaitā blīvgredzenu nolietojums, kā rezultātā tie vairs neuztur spiedienu sistēmā. Dažreiz gadās, ka pēc remonta blīve kādā no savienojuma vietām vai sistēmas caurulēm neuzguļas precīzi savienojuma vietai, tāpēc var gadīties to mainīt.
- Kompresors. Kompresors ir agregāts, kas saspiež kondicionētāja gāzi un pārvērš to par šķidrumu. Defekta gadījumā to ņem nost un maina vai remontē, atkarībā no defekta. Bojāts kompresors parasti visu kondicionētāja sistēmu piesārņo ar metāla skaidām, tāpēc, uzstādot kompresoru, jāiztīra arī pārējā gaisa sistēma!
- Radiators. Kondicionētāja sistēmai ir atsevišķs radiators, kas izskatās tāpat kā motora dzesēšanas radiators, tikai tas ir mazāks. Tas parasti ir novietots automašīnas priekšā, pirms lielā Akmeņi un šķembas no ceļa seguma ir viens no visbiežākajiem iemesliem, kas var mehāniski bojāt radiatoru. Ne mazāk svarīgi ir tas, ka tas arī var aizaugt ar netīrumiem vai korodēt. Šo radiatoru parasti neremontē, bet gan maina. Kondicioniera radiatoram ir atsevišķs filtrs, ko ieteicams mainīt pēc katra kondicioniera sistēmas remonta.
- Ekspansijas vārsts, caur kuru cirkulē gāze un šķidrumi
Kondicionieru sistēma regulāri tiek pakļauta šādiem riska faktoriem:
- Šķidruma iztvaikošana automašīnas darbības laikā
- Vibrācija
- Temperatūras izmaiņas sistēmā
- Laika apstākļu ietekme un ārējās temperatūras izmaiņas
- Neregulāra kondicionieru sistēmas apkope
Viens no pirmajiem soļiem sistēmas diagnostikā, līdzīgi kā citu sistēmu diagnostikā, ir vizuālā pārbaude. Svarīgi paturēt prātā, ka jebkuras atsevišķas sistēmas bojājumi var ietekmēt tai blakusesošo/padoto sistēmu. Kā, piemēram, defekti dzesēšanas sistēmā var atsaukties uz kondicionieru sistēmu.
Raksturīgākie defekti auto gaisa kondicionieru sistēmā pēc vizuālās pārbaudes ir:
- Savienojumu bojājumi vai nolietošanās
- Korozija
- Mehāniski bojājumi sistēmas caurulēs un radiatorā (sacietējušas vai pilošas caurules)
- Gumijas blīvējošo detaļu elastības mazināšanās, kas rada plaisas un spiediena nenoturību
- Elektroniskās sistēmas bojājums (bojājumi klimata kontroles sistēmā)
- c.
Formatik autoserviss piedāvā defektu noteikšanu pēc vizuālās pārbaudes Imantā, Kandavas ielā 16.
Ir būtiski zināt atšķirību starp KONDICIONIERI un KLIMATA KONTROLI!
Automašīnās, kurās ir gaisa kondicionieri, vēlamo temperatūru auto salonā iestāda ar roku grozot temperatūras regulēšanas pogu uz auto paneļa. Tā mehāniski tiek vadīts temperatūras regulēšanas vārsts. Viens no trūkumiem ir nepieciešamība regulēt gaisa temperatūru automašīnā tai mainoties līdz ar āra gaisa temperatūras svārstībām.
Automašīnām, kurām ir klimata kontrole, auto vadītājs uz paneļa izvēlas sev vēlamo gaisa temperatūru salonā, bet gaisa temperatūras kontroli un temperatūras regulēšanas vārsta darbību jau automātiski veic automašīnas borta dators, kas nodrošina to, ka temperatūra būs vienmērīga neskatoties uz āra gaisa temperatūras maiņu.
Jaunākām automašīnām, kas plaši apgādātas ar elektroniku, problēma meklējama tieši elektroinstalācijā. Var gadīties, ka vadības bloks nepadod pareizo signālu uz kondicioniera sistēmu. Klimata kontroles sistēmā elektroniskie defekti mēdz parādīties daudz biežāk nekā gaisa kondicionētājā, jo elektrosistēma ir daudz trauslāka nekā mehāniskā sistēma, jo tajā ir daudz vairāk komponentu un elektronisko iekārtu. Svarīgi ir nejaukt klimata kontroli ar gaisa kondicionētāju auto salonā. Gaisa kondicionētājs pūš aukstu gaisu salonā, kuru auto vadītājs pats regulē, lai automašīnas salona temperatūra būtu vēlamā. Savukārt klimata kontrole ir sarežģītāks mehānisms, kam ir savs procesors, kurā ir ievadīts konkrētās automašīnas salona tilpums, logu izvietojums un citi parametri, kas ļauj klimata kontrolei uzturēt vienmērīgu temperatūru bez biežas tās regulēšanas. Procesors pats nosaka nepieciešamo siltā vai aukstā gaisa daudzumu, lai uzturētu autovadītāja vēlamo temperatūru.
Kas būtu jāzina par auto kondicionieru apkopi:
Jaunai automašīnai pilnu sistēmas diagnostiku jāveic ik pēc 1-3 gadiem. Tas pats attiecas uz gaisa kondicionieriem, kuri strādā normāli un nerada sūdzības. Visieteicamākais ir kondicionieru sistēmas apkopi veikt vienu reizi gadā. Aizmirstiet par to, ka auto kondicionieru sistēma ir aktuāla tikai vasarā. Automašīnas gaisa kondicionēšanas sistēma kalpos ilgāk, ja arī aukstajos ziemas mēnešos ik pa laikam ieslēgsiet kondicionieri. Tas var būtiski ietekmēt defektu izdevumus nākotnē, jo defekts var tikt atklāts ātrāk, tādējādi nebojājot citas blakus esošās sastāvdaļas. Drošs paliek drošs un dubults neplīst! Ja sistēmu ilgstoši nelieto, netiek veikta sistēmas eļļošana, tādēļ mēdz izkalst blīvslēgi un savienojuma vietas un veidojas vietas, kur noplūst gāze. Svarīgi ir izvēlēties tādu remonta servisu, kas spēj ne tikai uzpildīt kondicioniera gāzi, bet arī noteikt sistēmas defektu, veikt tūlītēju diagnostiku un remontu. Izmantojot jaunākās paaudzes diagnostikas iekārtas, gaisa kondicionieru remonts tiek veikts ātri un kvalitatīvi.
Kas notiek kondicionieru sistēmas diagnostikas laikā:
Diagnostikas laikā no sistēmas tiek izsūknēts gāzes atlikums, kā rezultātā izveidojas vakuums, kas nepieciešams, lai pārbaudītu tās hermētismu. Pēc tam sistēma tiek iztīrīta no mitruma un dažādiem piemaisījumiem, tad kondicionieru sistēma tiek uzpildīta ar gāzi (ražotāja noteikts daudzums) un speciāli paredzēto eļļu. Kad ārā ir karstāks laiks, mēs iesakām pārliecināties, vai zem automašīnas neveidojas kondensāta nosēdumi. Neutraucieties, ja tādi veidojas, jo tie tikai norāda uz to, ka kondicionieris strādā un atdzesē gaisu izvadot to no motora un radot nogulsnes. Turpretī, ja nogulsnes nav, iesakām vērsties autoservisā, lai nesabojātu pašu sistēmu.
Ir dažādi iemesli, kāpēc kondicionieri vairs nestrādā:
- Aukstais gaiss netiek salonā, jo to aiztur netīrais gaisa filtrs
- Bojātas blīves vai blīvgredzeni
- Bojājumi kompresorā vai radiatorā
Sistēmas filtru defektu gadījumā tie ir jānomaina pēc katra remonta, jo radiatora filtrs aiztur netīrumus. Vēl bieži sastopami elektroniskās sistēmas bojājumi, kas var tikt nepamanīti, kā bojāts vads, pazudis kontakts. Ir vērts pievērst uzmanību tam, ka kondicionieru sistēmas bojājumu gadījumā riskam ir pakļauta arī pasažieru elpošanas sistēma un veselība. Ja auto salonā, ieslēdzot ventilatoru, ir jūtama mitra pelējuma smaka, jānomaina salona filtrs vai jāveic salona dezinfekcija. Pastāv divas iespējas – ventilēšanas sistēmas izmazgāšana ar speciālu ķīmiju vai dezinficēšana pašu spēkiem. Ir pieejami dezinficējoši tīrītāji, kuru komplektā ir gara elastīga caurulīte, kura jāievada katrā gaisa izplūdes kanālā.
Kas būtu jāzina par kondicionieru sistēmas un salona dezinficēšanu un profilaksi:
Īpaši pēc ziemas sezonas daudzi autovadītāji saskaras ar nepatīkamu smaku automašīnas salonā, kas rodas no deflektoriem, jo tas ir laiks, kad šī ierīce netika ilgstoši ieslēgta un lietota. Sistēmā tādā veidā rodas pelējums, no kā arī nāk nepatīkamā smaka. Pastāv vairāki veidi šīs problēmas novēršanai, bet viss ir atkarīgs no tā, cik nopietns ir pelējums un tā smaguma pakāpe. Ir pieejami ‘baloniņi’, kurus izsmidzina salonā, kamēr kondicionieru sistēma ir ieslēgta recirkulācijas režīmā. Taču šāda veida metode visefektīvākā ir jauniem auto, kamēr tajos vēl nav bijusi nedz smaka, nedz pelējuma pazīmes, šādi baloniņi tādā gadījumā neļaus tiem rasties pie nosacījuma, ka apkope tiek veikta regulāri, reizē ar gaisa filtru nomaiņu. Ja pelējums sistēmā jau ir iedzīvojies, tad šāda metode nederēs. Tādā gadījumā autoservisa speciālisti izmazgās auto salonu ar speciālām putām, kuras tiek iepumpētas sistēmā un tur rada temperatūras kontrastu – karsts/auksts. Ļoti smagā pelējuma gadījumā nepieciešami pat veseli trīs putu baloni. Katram autovadītājam būtu vēlams ne tikai regulāri veikt auto kondicionieru sistēmas apkopi pie autoservisu speciālistiem, bet arī pašiem uzturēt kārtībā automašīnas salonu, īpaši uzmanību pievēršot kondicionierim un uzturēt to labā darbības kārtībā.
Piedāvājam pilnu salona dezinfekciju, lai padarītu Jūsu auto salonu patīkamu un brīvu no nepatīkamās pelējuma smakas.
Kādēļ automašīnām aizsvīst logi:
Mitros laika apstākļos (rudenī, ziemā vai pavasarī) autovadītāji un pasažieri bieži saskaras ar logu aizsvīšanu. Logu aizsvīšana ne tikai rada diskomfortu braucot, bet arī apdraud drošību uz ceļa. Šofera uzmanība tiek novērsta no ceļa un ir samazināta pārredzamība. Šī pazīme liecina, ka salonā vai apsildes sistēmā ir paagstināts mitrums. Tas kondensāta veidā nokļūst uz logiem un būtiski samazinās redzamība. Tas var liegt laicīgi pamanīt potenciālu bīstamību uz ceļa un radīt avārijas situācijas.
Biežākie iemesli logu aizsvīšanai:
- Nobloķētas ūdens notekas drenāžas. Visbiežāk šī problēma parādās tieši rudenī, kad sākas mitrais laiks. Dažādu netīrumu dēļ, kā piemēram, nokritušo lapu, ūdens drenāžas pie salona ventilācijas, jumta lūkas vai bagāžas nodalījuma tiek nobleķētas. Ūdens sakrājas un nonāk salonā, to uzsūc salona apšuvumi un tepiķi. Automašīnām, kurās ir daudz elektronikas, tas ir īpaši bīstami, jo var sabojāt elektroniku. Tas var sabojāt dažādus vadības blokus, kuri atrodas zem paklāja un citās vietās, kur sāk krāties ūdens. Tas nozīmē, ka bloķētas notekas drenāžas ne tikai rada logu aizsvīšanu, bet arī var nodarīt bojājumus elektronikai, tāpēc ir svarīgi pārliecināties par drenāžu tīrību.
- Nolietots vai aizsērējis salona gaisa filtrs. Salona gaisa filtram nereti netiek pievērsta pietiekoši liela uzmanība, citreiz tas pat tiek izņemts pavisam. Salona gaisa filtra uzdevums ir attīrīt salona ventilācijai, kondicionierim un salona apsildei izmantoto gaisu un atdalīt daļu no tajā esošā mitruma. Logi var aizsvīst arī sausā laikā, ja salona filtrs ir netīrs un sasūcies ar mitrumu. Ieteicams ir filtru mainīt pie katras otrās eļļas maiņas.
- Bojāta salona apsildes, kondicionēšanas vai ventilācijas sistēmas. Salona ventilācija, dzesēšana un apsilde ir ne tikai ventilators aiz paneļa, bet arī siltummaiņu, gaisa cauruļu un klapīšu sistēma, kas var sabojāties un radīt logu aizsvīšanu. Jo sarežģītāka ir klimata kontrole, jo ar vairāk sensoriem un monitoriem automašīna var būt aprīkota.
- Bojāta vai bloķēta kondicioniera drenāža. Ja kondicioniera dzesēšanas elementā savairojas sēnītes, tās var nobloķēt kondicioniera kondensāta drenāžu.
- Bojāti apsildes vai kondicionēšanas radiatori. Apsildes radiatoram aizsērējot, salonā var pietrūkt siltuma un logi var aizsvīst.
- Elektronikas defekti. Piemēram, nekorekti strādājošs klimata kontroles vadības bloks vai bojāti sensori var radīt pārsteidzošus efektus automašīnas mikroklimata uzturēšanā.
Šie ir visbiežāk sastopamie iemesli, kāpēc sāk aizsvīst automašīnas logi un gadījumā, ja tas tā notiek, ir jāpievērš tam uzmanība un jārīkojas, lai problēmu novērstu, jo bieži gadās, ka defekts ir nenozīmīgs un ātri novēršams, tomēr dažreiz tā ir pirmā pazīme, ka kaut kas nav kārtībā pašā kondicionieru sistēmā.
Līdz ko sajūtat savā auto diskomfortu vai pamanāt jebkuru defektu, nekavējoties meklējiet profesionālu palīdzību. Bez profesionālas pieredzes paši nemēģiniet nomainīt kondicionieri, lai nerastos lieki izdevumi, tas ir jādara autoservisā, kur uz vietas pieejamas auto kondicionieru rezerves daļas , kā arī auto kondicionieru uzstādīšana un nomaiņa.
Pirms Jūs nonākat autoservisā vai gaidāt speciālistu ierašanos, noderīgu informāciju varat atrast tīmeklī: http://www.autokondicionieri.lv/ , ja vien neesat mežā, kur nav pieejams wi-fi, bet arī tur Jūs mūsu autoservisa speciālisti noteikti atradīs! Droši zvaniet, rakstiet, mēs Jums palīdzēsim!